squat

Un Chien Andalou

Posted in Film by yanta on March 31, 2009

Un chien Andalou

Un Chien Andalou a fost scris si regizat de Luis Bunuel in colaborare cu Salvador Dali,in 1929.Filmul a luat nastere prin imbinarea a doua vise:al lui Bunuel si Dali.Bunuel a visat un ochi despicat de o lama,in timp ce Dali a visat o mana gaurita din care ieseau furnici.

Filmul suprarealist a lui Luis Bunuel si Salvador Dali,”Cainele Andaluz”,poate fi descifrat pe baza afirmatiei lui Lautreamont:”frumos ca intalnirea dintre o umbrela si o masina de cusut pe masa de disectie “.

In prolog,un barbat isi ascunde briciul.Barbatul priveste prin geam si vede un nor usor indreptandu-se spre luna plina.Apoi vede un cap de fata tanara cu ochii larg deschisi.Spre unul dintre ochi se apropie lama briciului.Norul trece prin fata lunii.Lama briciului traverseaza ochiul fetei,sectionand-ul.(Sfarsit de prolog).Acest prolog poate fi interpretat ca fiind un atac asupra spectatorului sau avertizarea la ceea ce urmeaza sa se petreaca.

Alegoria aceatsa este dezovoltata in intreg scenariu si infatiseaza in mod concret urmatoarea scena,cand barbatul incearca sa violeze fata,spre groaza ei ,el apuca doua franghii si trage ceva greu legat de ele.Se vede trecand :intai un dop,apoi un pepene,doi calugari si,in sfrasit doua minunate piane cu o coada.Pianele sunt umplute cu hoituri de magari ale caror copite,cozi se revarsa din instrumente.Cand unul din piane trece in fata obiectivului se vede un cap mare de magar rezemat de claviatura.Apoi fata fuge,barbatul o urmareste,ea se refugiaza intr-o camera,dar inchizand usa printre bratul barbatului,se uita la el ,pe brat apar furnici apoi fata piveste camera care e identica cu cea din care a fugit si vede patul pe care este intins personajul a carui mana este in continuare prinsa in usa.avand ochii larg descisi si cu o expresie care pare a spune: “In aceasta clipa se va petrece ceva intr-adevar extraordinar!”.

Rezumatul acestui scrut metraj,este foarte larg povestit mai sus,dar consider ca este necesar deoarece scenele se deruleaza rapid,iar unele par a fi indiferente,parca spunandune ca filmul trebuie vazut cu “ochii diferiti”.Nici o imagine nu lasa o explicatie rationala,ci lasa o usa deschisa a irationalului,pastrand imagani care sa ne surpinda fara sa le putem si explica.

Furnicile de pe bratul barbatului simbolizeaza moartea,ca si in majoritatea picturilor lui Dali unde sunt un simbol al mortii.Chipul femeii,dragostea trupeasca din scena impuscaturii,poate fi  in opinia mea al Galei,muza inpiratoare in picturile lui,singura persoana care-l salveaza de nebunie,dupa cum marturiseste insusi artistul

Dali spunea ca a facut acest film pentru a perturba mentalitatea spectatorului,iar Bunuel sa socheze si insulte societatea burgheza.

In film ca si in vis este o scrantire a spatiului si timpului.Scrantirea timpului apare pentru a folosi subtitluri care sunt ca o cheie pentr intelegerea filmului.Scrantirea spatiului da opurnitatea de schimba locatiile.Strada si plaja ocupa acelasi spatiu inafara camerei,care este locul central al filmului.

Toate acestea,suprarealismul si psihoanalismul din intraga actiune, trebuie aceptate pentru ceea ce sunt,deci interpretarile filmului sunt proprii.Serghei Einsenstein definea “Un Chien Andalou” ca fiind dezintergrarea burgheziei.

Nebunia,dragostea,moartea,pictura,muzica,suprarealismul fac din acest scurt metraj de 15 minute o adevarata arta.De asemenea “cainele andaluz” reprezinta unul dintre cele mai importante momente din viata lui Luis Bunuel.

To be continued…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: